Tepeköy’ün (Ahaldaba) Sosyolojik Yapısıyla Coğrafi Yapıda Kültür Gelişmeleri

Hayvancılık ve topak işleme;arazilerin geniş bir tabana yayılması nedeniyle tarla uygulaması ve ilkbaharlık  kışla uygulamaları göze çarpmaktadır. Evlerinin önündki tarlalara ‘Napızar’(Napzar), genelde ekilen tohum arpadır. Bazanda buğday ekilirdi. Uzak arazilerde hayvanları kışdan ilkbahara çıkarıp, meralarda otlamaları için ‘Kışla’ dedikleri birer  barınak yapmışlardı. Etrafı Ağıl olarak çevrili, keçi,koyun ve büyükbaş hayvanları burada barınırlardı,Örnek olarak,Şevki Acar’ın Katikurat’ta kışlası vardı hayvanlarını buradan otlaklara götürülürdü. Civan Acar’ın Serin tepesine yakın bir yerde kılası vardı. Hayvanlarını oradan otlaklara sürerlerdi. Mulazim Kaya ve Şevki Gündüz’ün ilkbahar kışlaları; Saporsiyat’ın  başında, Kayalar’ın ki yolun üstünde, diğerlerini ise yolun altıdaki arazide kışla-ları mevcutu. Jejeta denilen mevkide, Hasan Şimşek’in kışlası vardı. Remziye Teğze kaymağı burada yapardı.Bozkanat’da  kışla oluşundan mahalle konumuna gelmiştir. Sağot mahallesi eski bir kışla oluşundan mahle oluşumuna geçmiştir. Hevana. Kobalat bölgeleri eski birer kılaydı. Bugün köyümüzün Kışlalar mevkisi  eski kışlalardır.Zaman zaman Uzunoluk da denilmektedir.Köyümüzün ,merkezden çevreye genişlemesi sosyolojik olarak söyleğebiliriz. Çünkü, şoseden yedi kilometre uzunluğu  ve altı kilometre genişlğindedir.Şavşat’la Tepeköy arası ondört kilometredir. Eski adları, Karahanlı Türkçesi adlarıdır.-at,et,ekleryle coğrafi adlar oluşturulmuştur.Katikur-at,kobl-at,bozkan-at,saporsiy-at,korak-et,gogel-et,ariş-et,pap-at birçok örnek verebiliriz.

 

 

Araştıma

Samet Acaroğlu

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir